Vlna zdražování, kterou koncem loňského roku rozjel cenový skok u energií, se přelévá i na citlivou položku potravin. Stále víc lidí teď musí „otočit každou korunu“, a proto při nákupech šetří, kde se dá. Základem pro ně stále zůstává využívání oblíbených slevových akcí v obchodech. Podle analýz České distribuční, která je největším distributorem akčních letáků v Česku, činí teď průměrná sleva v těchto akcích 30 procent obvyklé ceny.
Místo masa palačinka
Snahu Čechů ušetřit kvůli rostoucím cenám potravin, potvrdil i nový průzkum takzvaného Českého národního panelu, do kterého jsou zapojeny největší tuzemské výzkumné agentury. Polovina respondentů uvedla, že nyní kupuje levnější potraviny, čtyři desetiny lidí jich kupují menší množství.
Tímto způsobem již dlouhodobě k nákupům přistupují například samoživitelé. „Jsou ze své zkušenosti dlouhodobě naučeni fungovat co nejvíc efektivně a hospodárně,“ popsala Deníku zakladatelka Klubu svobodných matek Dana Pavlousková. Samoživitelky podle ní rovněž minimalizují zbytky a potraviny zbytečně nevyhazují. Podle odhadů statistiků se přitom ročně vyhodí až jedna třetina vyrobených potravin.
To se ale podle Pavlouskové samoživitelů rozhodně netýká. Těm často nezbývá dost peněz ani na nákup běžných potravin. „Ze zkušeností našich pracovníků z terénu vyplývá, že lidé, kteří nemají peníze, při nákupu postupně odsekávají nejdražší položky,“ vysvětlila Pavlousková. Nejdříve si proto odpírají zejména maso, kde byl nárůst ceny výrazný. „Poté bohužel na řadu přichází také ovoce a zelenina,“ posteskla si šéfová pomáhající organizace. „Lidi již důkladně rozvažují, jestli za oběd pro sebe a své děti mohou dát stokoruny, třeba za řízek a brambory, anebo jim budou muset stačit palačinky za pár desetikorun,“ dodala Pavlousková. Podle šéfové pomáhající organizace zřejmě vlna zdražování potravin ještě zdaleka nekončí. „Situace je neutěšená, a obávám se, že bude dlouhodobě,“ míní Pavlousková.
Celé znění článku naleznete ZDE. Zdroj foto: Denik.cz